Единност срещу порока – Международният ден без тютюнопушене като първата крачка към отказване на цигарите

. IN Новини

Третият четвъртък на ноември не е денят на ретроградните Меркурий или Венера. Не предполага хаос и смут в иначе спретнатия работен ден, не е и от обикновените четвъртъци, в които сънуваме, че всъщност е петък. Този четвъртък е ден за малко размисъл и повече действия, категорично взети решения и много положителни емоции. 19 ноември тази година е Международният ден без тютюнопушене и нищо не трябва да ви попречи да го отбележите, а защо не и да откажете вредния навик от днес.

Денят за първи път е отбелязан през 1970 г. в град Рандолф, щата Масачузец, където Артър Р. Мълейни моли съгражданите си да не пушат поне за един ден и да дарят парите, които спестят, на училищния фонд за стипендии в града. През 1974 г. Лин Р. Смит, редактор на Монтичело Таймс в щата Минесота, официално обявява третия четвъртък от ноември като “D-day” или “Don’t smoke day”.

През следващите години идеята получава голямо внимание от общността в Щатите. Kaто резултат на 18 ноември 1976 Калифорнийския отдел на Американското общество за борба с рака успява да мотивира почти 1 млн. души да не пушат за един ден.

1977 г. е от голямо значение за всички, които някога са се сблъсквали с този навик и са борили отрицателните му ефекти. Американското общество за борба с рака организира кампанията на национално ниво, така че тя да обхване всичките щати. Същата година се появява и първия град в Америка – Бъркли, в който се ограничава тютюнопушенето в ресторанти и на други публични места.

През 80-те и 90-те години много щати следват примера на Бъркли и забраняват пушенето на работното място и в заведенията, покачват акцизите на тютюневите стоки, налагат ограничения върху техните промоции и усилено работят за редуцирането на процента тинейджъри, които пушат.

Първото от общо 24 дела срещу тютюневи компании за милиони долари за причинени от вредния навик болести е заведено от управата в щата Мисисипи през 1994 г. Разходите за лечение до тогава са били поемани от Щатската програма за здравно осигуряване Medicaid.

През 1999 г. Министерството на Правосъдието завежда дело срещу тютюнопроизводителите за лъжовни твърдения и прикриване на вредните последици от тютюнопушенето. Същата година благодарение на прието pамково споразумение всички анимирани реклами и билбордове за цигари за забранени.

Закона за контрол на тютюнопушенето и Превенцията за тютюнопушене в семейството са приети и влизат в сила през 2009 г. Тези регулации дават правото на FDA (Food and Drug Administration) да регулира производството, продажбата и дистридуцията на цигари и други тютюневи продукти, и да предпазва децата от вредния навик и влиянието на тютюневите компании върху тях.

През 2012 г. за първи път се публикува списък с всички опасни или потенциално опасни за здравето съставки в тютюневите изделия. Този списък помага на хората по-добре да разберат количеството токсини и вредни вещества, които поемат в тялото си, към които се пристрастяват. Изследвания показват, че раковите заболявания при 9 от 10 души са причинени от тютюнопушене.

В днешно време тютюнопушенето е съществен проблем, който засяга ежедневието на хората. За отказването на цигарите се изисква воля, но и подкрепа от близки, познати и от общността около Вас. Отбелязването на Международния ден без тютюнопушене помага на пушачите в цял свят да се замислят, дори и за ден, за вредата, която причиняват на тялото си и да направят първите стъпки към отказването на цигарите.

Цигари или килограми? – това не е въпросът

. IN Новини

Повечето от пушачите мислят, че ако решат да откажат цигарите, ще напълнеят. Това твърдение се превръща в основен довод да не направят първата крачка към подобряване на цялото си здравословно състояние, а именно прекратяването на вредния навик.

Не можем и да отречем факта, че много пушачи, отказали цигарите, напълняват. Но причината за това е единствено психическа. Нервността от липсата на никотин в организма, навикът от цигарата в ръката и честото излизане от офиса или заведението „за да дръпне една“ карат хората да заменят тютюна с храна. Така мозъкът е зает с други функции и не мисли толкова много за драстичната промяна в организма. Това обаче не е задължително.

Приемането на лекарствен продукт, който да „задоволи“ никотиновия глад, би намалило нервността на вече бившия пушач. Tabex е най-оптималното решение, защото таблетките не съдържат никотин, а цитизин. Това предпазва от запазване на пристрастеността към вредното вещество.

Добре, успяхте да отстраните едната причина за прекомерното хранене, което доста често се състои в т. нар. junk food. Но какво да правите с навика, с желанието да запълните липсата на цигара в ръцете си и с какво да ангажирате почивките си през деня?

Решението не е толкова сложно, просто изисква малко воля. Започнете хранителен режим, който да ви стимулира да останете във форма или даже да отслабнете, ако не се чувствате добре в тялото си. Най-добрият вариант е режимът да не е във вид на „строга“ диета, за да не стресирате допълнително организма си. Подходящи са по-продължителни и леки програми, като разделно хранене или 90-дневна диета.

За да бъде още по-лесен процесът, решете кога ще започнете приема на Tabex и седмица или две преди това може да стартирате хранителния режим. Така организма ви ще свикне с количеството и качеството на храната. И най-вече желанието ви да спазите режима ще ви ограничи от постоянното похапване на вредни неща, за да замените цигарите.

donut-791837_1280

Тези две стъпки – отказването на цигарите и хранителния режим, са ключ към цялостното подобряване на здравето ви и повишаване на качеството на живот.

Послушай Tabex

. IN Видео

Досега сме ви разказвали много пъти за Tabex и резултатите, които дава той при правилна употреба. Преди няколко месеца „облякохме“ всичко това в няколко аудиоспота, които можеха да бъдат чути по радиото.

Ако сте ги изпуснали, можете да им се насладите тук:

Ню Йорк Таймс: Рентгенографията намалява мотивацията на пушачите да откажат цигарите

. IN Новини

Резултати от ново проучване за пушачите, публикувано в Ню Йорк Таймс, показват, че милиардите долари, които се харчат за рентгенография на белите дробове, могат да бъдат по-ефективно изразходвани за активна подкрепа в процеса на спиране на цигарите и превенция на тютюнопушенето.

Въпреки че рентгенографията за много е първата стъпка от целия процес по отказването от вредния навик, новото изследване показва, че при получени добри резултати пушачите смятат, че са избегнали опасността и спокойно могат да продължат да пушат. Дори когато са намерени признаци на ракови образования (ракови възли), повечето участници не се отказват от цигарите, защото вярват, че тази процедура може да открие злокачественото заболяване в ранен стадий, преди животът им да бъде застрашен.

Изследването е проведено от д-р Зилиадт, здравен икономист в VA Puget Sound Healthcare System и Вашингтонския университета в Сиатъл, с помощта на седем негови колеги. В проучването участват 37 настоящи пушачи, на които са направени рентгенови снимки, която да определи състоянието на белите им дробове.

След като процедурата е извършена и резултатите са съобщени, участниците са интервюирани по-задълбочено за тяхното мнение по отношение на въздействието на тютюнопушенето върху човешкото здравето. Почти половината от тези, при които не са намерени ракови образувания, споделят, че „рентгенографията понижава тяхната мотивация за отказване от цигарите“. А често срещано мнение е, че процедурата има същите ползи за здравето като спиране на тютюнопушенето, дори и при случаи, в които са били открити белодробни възли, защото се откриват в ранен стадий.

„Те сравняват колко е трудно за тях да се откажат от пушенето с това, колко по-лесно е да се подложат на подобна медицинска проверка“, споделя д-р Стивън Б. Зилиадт, водещият учен в изследването. „Пушачите вярват в този прекрасен безболезнен външен тест, който може да спасява животи.“ Но „ако наистина искаме да успеем в това начинание, всички тези пари, които се използват за рентгенография трябва да се вложат в удвояване на активните усилия за спиране на цигарите.“, категоричен е д-р Зилиадт.

Резултатите от изследването хвърлят светлина върху общ психологически проблем, наречен когнитивен дисонанс – конфликт между вярванията на хората и тяхното поведение. Този проблем се проявява в коригирането на личните нагласи и убеждения на отделния индивид, за да се приведат в съответствие с поведението му, а не в промяна на поведението, което би представлявало по-голямо предизвикателство.

„Пушенето е класически пример за този проблем“, споделя Омид Фотухи, социален и здравен психолог в университета в Станфорд. „Пушачите мислят,“ Аз знам, че пушенето не е здравословно за мен, но не мога да променя поведението си, защото съм пристрастен. „Затова те следват пътя с най-малкото трудности и продължават да пушат.“

Според д-р Фотухи консултациите с пушачи трябва да бъдат насочени към разсъждания, които те да използват, за да се намалят ефекта на когнитивния дисонанс. Например, един пушач, който твърди, че пушенето му помага да се справя със стреса трябва да бъде уведомен, че ефектът е само временен и че голяма част от стреса, който изпитва, е резултат от отказването от цигарите. Точно това е причината, която го кара да започне отново да пуши и да поддържа цикъла. След като организмът им се изчисти от никотина стресът скоро се разсейва.

„Ние трябва да фокусираме усилията си върху това, което желаем да постигнем“, казва още д-р Фотухи. „Трябва да се съсредоточим върху това как да се намалят смъртните случаи, причинени от рак на белите дробове или други заболявания, който са в резултат от тютютнопушенето, а не върху това колко хора са си направили рентгенография.“

Цялата публикация на Ню Йорк Таймс можете да намерите тук.

12 съвета как да се предпазим от ракови заболявания

. IN Новини

Експерти по раковите заболявания от Световната здравна организация обявиха 12 основни стъпки, които човек трябва да следва, за да се предпази от смъртоносната болест. Разковничето се крие в минималното излагане на тютюнев дим при непушачите и отказване на цигарите при пушачите, както и здравословен начин на живот и редовното спортуване. Според учените, ако хората приложат тези важни съвети на практика в ежедневието си, случаите на заболяване от рак в Европа могат да се намалят наполовина.

„Това са съвети, с които всеки човек променя своето поведение сам за себе си“ споделя д-р Йоаким Шуц, водещ учен в изледването.

Ето и какви са съветите на експертите:

1. Не пушете. Не употребявайте какъвто и да е вид тютюн.

2. Не позволявайте да се пуши в дома ви. Подкрепяйте инициативите за забрана на тютюнопушенето на работното място.

3. Вземете мерки, с които да поддържате здравословни за тялото килограми.

4. Бъдете физически активни всеки ден. Ограничете времето, в което сте седнали.

5. Разработете здравословна хранителна програма:

  • Яжте много пълнозърнести храни, бобови растения, зеленчуци и плодове;
  • Ограничавайте висококалоричните храни (с високо съдържание на захар или мазнини) и избягвайте прекалено сладките напитки;
  • Избягвайте да консумирате преработено месо, ограничете червеното месо и храни с високо съдържание на сол.

6. Ограничете количеството алкохол, което приемате. Пълното въздържание е най-доброто възможно решение да предпазване от ракови заболявания.

7. Избягвайте да се излагате прекалено много на пряка слънчева светлина. Това е с особено значение за децата. Използвайте слънцезащитни лосиони и мазила. Не лягайте на шезлонги.

8. Предпазвайте се от канцерогенни вещества на работното място, като следвате инструкциите за здраве и безопасност.

9. Проверете дали не се изложени на радиацията на химичния елемент радон в дома си. Предприемете действия за намаляване на високите нива на радон, ако има опастност за вашето здраве и здравето на вашето семейство.

10. Кърменето намалява риска от заболяване от рак. Ако можете, кърмете бебето си. Хормонално-заместителната терапия (HRT) увеличава риска от някои видове рак и затова се препоръчва нейното избягване.

11.  Ваксинирайте децата си за :

  • Хепатит Б (за новородени);
  • Човешки папилома вирус (за момичетата).

12. Участвайте в организирани специално за тази болест регулярни прегледи за:

  • Рак на девелото и тънкото черво ( за мъжете и жените);
  • Рак на гърдата (за жените);
  • Paк на шийката.

Всяка година само в Европа нови 2,5 млн души биват диагностицирани с рак.  Следвайки тези 12 прости съвета, всеки човек може да се погрижи за собственото си здраве, както и това на семейството и приятелите си, и значително да намали възможността от заболяване.

58% от всички америцанци искат пушенето да бъде забранено на публични места

. IN Новини

Мнозинството от американци (58%) държи на мнението си от 2011 година, че пушенето трябва да бъде забранено на публични места. 41% от гражданите на САЩ се противопоставят на това предложение.

Най-новите резултати по казуса са публикувани от агенцията за социологически проучвания Gallup и са на базата на изследване на навиците на потребление на населението в периода между 8 и 12 юли. 19% от всички запитани са споделили, че са пушили през последната седмица.graf

 

От друга гледна точка, Gallup открива много по-ниска подкрепа по отношение на пълната забрана за тютюнопушенето. Само 24% от американците искат пушенето да бъде обявено за напълно незаконно. Броят на хората, които подкрепят тази промяна, се е покачил два пъти от 2007 година и е най-високият резултат, който Gallup някога е отчитал. Въпреки това, голяма част от американските жители (76%) продължават да се противопоставят на обявяването на пушенето за незаконно. Това може да се обясни с нежеланието за подчинение на такива цялостни забрани или със съмнението, че подобни мерки ще сработят на практика.

u4c4uqeyj0cqdewxarn_nw

 

Жените подкрепят забраната за пушене на публични места и превръщането на вредния навик в напълна незаконна дейност, повече отколко силния пол. По-възрастните американци биха подкрепили спиране на тютюнопушенето само на публични места. Но гражданите не са никак склонни да изключат цигарите напълно от рутината си и да приемат абсолютната забрана за тютюнопушенето.

Учени предлагат 6 решения, с които държавите могат да намалят тютюнопушенето

. IN Новини

Държавите нямат никакво извинение за отказа си да помогнат на гражданите си да откажат цигарите, пише Business Insider. Престижното онлайн издание цитира ново проучване, публикувано в медицинското списание „Addiction“, където тази теза е застъпена с ясен призив от световно признати професионалисти в областта на здравеопазването.

„Тютюнът и страничните ефекети от употребата му все още са основен причинител на смъртни случаи по целия свят, но всички знаем, че те биха могли да бъдат предотвратени. Дори най-бедните страни имат възможност да направят нужните промени“, твърдят учените.

Международният екип от изследователи предлага 6 метода, чието приложение не изисква голямо финансиране, но са доказано ефективни. Ето и как те са представени от Business Insider.

1. Здравни съвети от лекарите

Обикновен разговор между лекар и неговия пациент за лошото въздействие на тютюнопушенето върху човешкото здраве може да промени начина на възприемане на вредния навик. Показателно за това е, че само 5 минути, отделени на темата, повишават с 2% броя на пушачите, които искат да откажат цигарите.

2. Материали за самопомощ

Процесът, свързан със спирането на цигарите, е дълъг и труден. Затова има и много книги и листовки по темата, написани от учени със стаж в сферата. Полезните съвети са повече от добре дошли, а понякога чуждата покрепа е това, което Ви помага да устоите да запалите „само една цигарка“.

И този метод успява да отбележи двупроцентово увеличение на пушачите, които искат да изчистят тялото си от канцерогенните вещества.

3. Телефонни линии 

Насърчаването на хората да се регистрират за т. нар. горещи телефонни линии, при които обучен консултант инициира разговор с активни пушачи, може да повиши с до 3% броя на отказалите се от вредния навик.

В същото време горещите линии, при които пушачите трябва да поемат инициативата и да потърсят помощ сами, не показват ефективност.

4. Автоматични текстови съобщения

Дори в по-бедните страни, текстови съобщения могат да бъдат използвани за полезни съвети към хората, които искат да спрат цигарите.

Имайки подобни функции като тези на разговорите, проведени лице в лице, мотивационните съобщения могат да помогнат за отвличане на вниманието от пристрастяването в точния момент, когато сте на косъм да запалите първата си цигара от много време насам.

5. Цитизин

Цизинът е вещество, което се извлича от растението Laburnum anagyroides, познато още като жълта акация или златен дъжд. Той се свързва с никотиновите рецептори в човешкото тяло и намалява удоволствието от пушенето. Успява и да облекчи симптомите на абстиненция, които правят целия процес още по-труден.

Цитизин се използва за създаването на българския продукт Tabex в продължение на десетилетия, но, за съжаление, има да извърви още дълъг път, за да спечели учените от Запада. Според последните изследвания цитизинът може да помогне на всеки пушач, дори и на най-пристрастените, и то на ниска цена. Цитизин успява да увеличи броя на отказалите цигарите с 6% дори при хората, които в миналото са пушили по 15 цигари на ден.

6. Нортриптилин

Нортриптилинът е антидепресант, поради което изисква постоянно наблюдение от професионалист през целия период на приемането му. Това е необходимо и защото лекарството има леки странични ефекти. Предписва се за период от между 12 и 14 седмици и може да доведе до увеличение на броя хора отказали цигарите с до 10% в сравнение с плацебо.

“Eдна от пречките държавите да провеждат инициативи, насочени към намаляване на тютюнопушенето, е предположението, че ще струва много скъпо”, споделя Мартин Роу, съавтор на проучването и директор на Международния център за отказването от тютюнопушенето.

Роу и колегите му изследват четири държави, всяка от които с различни финансови възможности, за да определят нужните разходи за провеждането на национални програми за отказване на тютюнопушенето и дали те биха били по силите и на най-бедните страни. Непал представлява страните с ниски доходи, Индия – тези със средно ниски доходи, Китай – държавите със средно висок доход, а Обединеното кралство е изследвано като представител на страните с високи доходи.

Като „достъпни“ са определени методите, които изискват разходи, по-ниски от средното ниво на БВП на глава от населението, а в същото време могат да спасят една година от живота на пушача. Само описаните 6 решения са счетени за ефективни, защото са успели да задържат пушачите далеч от вредния навик в продължение на 6-12 месеца.

“Красотата на тези методи се състои във възможността на отделните страни да ги използват по такъв начин и в такива комбинации, които са най-подходящи за финансови им възможности”, споделя д-р Робърт Уест от Лондонския университетски колеж, друг от водещите автори на изследването. „Нашият доклад показва, че всяка страна в света може да работи в посока ограничаване на тютюнопушенето в границите й“.

„Колкото повече се ангажира с такъв тип инициативи една държава, толкова повече животи спасява“, категоричен е Уест.